انواع سیستم تعلیق خودرو
در سادهترین حالت، شما میدانید که خودروی شما را از نقطه A به نقطه B بهطور ایمن و راحت منتقل میکند – یا دستکم باید اینطور باشد. اما آیا تاکنون به سیستم پیچیدهای از مکانیزمها که اطمینان حاصل میکند سفری نرم و راحت داشته باشید، فکر کردهاید؟ سیستم تعلیق خودرو یکی از اجزای حیاتی است که اغلب نادیده گرفته میشود اما برای حفظ راحتی و ایمنی در هر سفر جادهای بسیار مهم است. در این راهنمای جامع، به بررسی انواع مختلف سیستمهای تعلیق، عملکرد آنها، نحوه انتخاب سیستم مناسب برای خودروی شما، و نکات لازم برای حفظ عملکرد صحیح آن خواهیم پرداخت.
سیستم تعلیق خودرو چیست؟
قبل از اینکه به جزئیات پیچیده وارد شویم، بیایید با اصول اولیه آشنا شویم. سیستم تعلیق خودرو مانند ستون فقرات عمل میکند که وزن خودرو را تحمل کرده و ضربات و تکانهای ناشی از جاده را جذب میکند. سیستم تعلیق یک جزء اساسی در عملکرد کلی خودرو، کنترل آن و ایمنی است.
سیستم تعلیق بهطور خاص برای افزایش اصطکاک بین تایرها و جاده بهمنظور حفظ ثبات در هدایت و بهبود عملکرد طراحی شده است. اجزای مختلفی که در سیستم تعلیق وجود دارند عبارتند از:
-
شاسی: مسئول نگه داشتن بدنه خودرو
-
فنرها، شوکگیرها و استراتها: وزن خودرو را تحمل کرده و انرژی اضافی ناشی از ضربات جاده را جذب و کاهش میدهند
-
بار ضد لغزش: حرکت چرخها را کنترل کرده و خودرو را پایدار میکند
مشکلات یا آسیب به سیستم تعلیق ممکن است باعث مشکلات دیگری در خودرو شود، که معمولاً پس از تصادف یا عبور از چالههای بزرگ یا سطوح ناهموار رخ میدهد. سیستم تعلیق میتواند بر تنظیم تایرها تأثیر بگذارد، باعث سایش زودهنگام تایرها شده یا مشکلات تعادل تایر ایجاد کند.
عملکرد اصلی سیستم تعلیق
هر یک از اجزای مختلف سیستم تعلیق نقش خاصی ایفا میکند. هر جزء بهطور مشترک اطمینان میدهد که سفر شما راحت و پایدار است، از شوکگیرها گرفته تا فنرها. در ادامه، به برخی از عملکردهای اصلی سیستم تعلیق و اجزای اصلی که از آنها پشتیبانی میکنند، اشاره خواهیم کرد.
افزایش راحتی سواری
یکی از عملکردهای اصلی سیستم تعلیق جذب ضربات جادهای است تا سواری نرمتری برای مسافران فراهم کند. اجزای مختلف بهطور هماهنگ برای این راحتی کار میکنند:
-
فنرها: شوکهای ناشی از اصطکاک جادهای با چرخها را جذب یا کاهش میدهند تا از رسیدن آنها به بدنه خودرو جلوگیری کنند.
-
شوکگیرها: حرکتهای عمودی یا ارتعاشاتی که ناشی از فنرها هستند را کاهش میدهند.
حفظ ثبات خودرو
علاوه بر راحتی، سیستم تعلیق برای حفظ ثبات خودرو بهویژه هنگام چرخیدن و مانور در سرعتهای بالا ضروری است. اکثر اجزای سیستم با هم همکاری میکنند تا تجربه رانندگی پایدارتر و راحتتری ایجاد کنند:
-
اتصال توپ: بارهای جانبی و افقی را روی خودرو میپذیرد و هنگام چرخیدن، بهعنوان محور چرخش عمل میکند تا ثبات خودرو بهبود یابد.
-
بار تثبیتکننده: تعادل بدنه خودرو را هنگام چرخیدن حفظ میکند تا خطر واژگونی در سرعتهای بالا کاهش یابد.
-
میله کنترل جانبی: محور را زمانی که بار از سمتین وارد میشود، ثابت نگه میدارد.
-
بازوی مفصل: سیستم تعلیق را به مجموعه چرخ متصل میکند و حرکت کنترلشده و همراستا با تایرها را تضمین میکند.
-
بازوهای بالا و پایین: این بازوها بازوی مفصل را به بدنه خودرو متصل کرده و امکان حرکت تایرها را برای چرخیدن مناسب فراهم میکنند.
اطمینان از تماس تایر با جاده
در نهایت، سیستم تعلیق اطمینان میدهد که تایرها از جمله لاستیک های کورال تایر بهطور بهینه با سطح جاده تماس داشته باشند تا ایمنی و عملکرد بهبود یابد. این اجزای مهم عبارتند از:
-
فنرها: چسبندگی چرخها را روی جاده افزایش میدهند.
-
بازوی مفصل: همراستایی و حرکت تایرها را کنترل میکند که بر تماس تایر با جاده تأثیر میگذارد.
انواع مختلف سیستمهای تعلیق خودرو
سیستمهای تعلیق مختلفی وجود دارند که هرکدام مجموعهای از مزایا و معایب خود را دارند. آگاهی از انواع مختلف به شما کمک میکند که سیستم مناسب برای خودروی خود را انتخاب کنید، بهویژه اگر تجربه رانندگی خاصی نیاز دارید.
سیستم تعلیق فنر مارپیچ معمولی
سیستم تعلیق فنر مارپیچ معمولی، که بهطور ساده بهعنوان سیستم فنر مارپیچ شناخته میشود، در بسیاری از خودروهای مسافری رایج است و معمولاً گزینهای مقرونبهصرفه است. در این سیستم، هر چرخ به شاسی خودرو با استفاده از فنرهای مارپیچ متصل است که وزن خودرو را تحمل کرده و ضربات جادهای و ارتعاشات را جذب میکنند. سیستمهای معمولی همچنین شامل اجزای دیگر مانند شوکگیرها، بازوهای کنترل و بارهای ضد لغزش برای راحتی بیشتر، ثبات و کنترل بهتر هستند.
ویژگیهای کلیدی این سیستم عبارتند از سادگی، مقرونبهصرفه بودن و قابلیت اطمینان. این سیستمها اغلب در خودروهای مسافری روزمره استفاده میشوند به دلیل اثربخشی آنها در فراهم کردن تعادل بین راحتی و عملکرد. با این حال، ممکن است تنظیمات و عملکرد آن در شرایط شدید به اندازه سیستمهای پیشرفتهتر مانند سیستمهای تعلیق هوایی یا چند مفصلی محدود باشد.
سیستم تعلیق فنر لایهای
سیستم تعلیق فنر لایهای معمولاً در خودروهای بزرگتر و آنهایی که برای استفاده سنگین طراحی شدهاند، مانند کامیونها، ونها، شاسیبلندها و تریلرها، استفاده میشود. این سیستم از چندین لایه فولاد فنر بهنام “لایهها” تشکیل شده است که بهطور معمول در هر دو انتها به شاسی خودرو متصل میشوند و محور یا مجموعه چرخ در مرکز قرار دارد.
عملکرد اصلی این سیستم تعلیق، پشتیبانی از وزن خودرو و انعطافپذیری برای جذب ضربات جادهای و ارتعاشات است. عبور از چالهها یا زمینهای ناهموار باعث میشود که فنرهای لایهای فشرده و انعطافپذیر شوند، که اجازه میدهد چرخها بهطور مستقل حرکت کنند و در عین حال چرخش بدنه خودرو را کاهش میدهند.
فنرهای لایهای برای دوام، ظرفیت حمل بار و طراحی نسبتاً ساده شناخته شدهاند. آنها قادر به تحمل بارهای سنگین و شرایط رانندگی سخت هستند، که آنها را برای استفاده آفرود و کاربردهای یدککشی مناسب میکند. با این حال، ممکن است این سیستمها سواری سفتتری داشته باشند و کنترل دقیقی را نسبت به سیستمهای دیگری مانند فنرهای مارپیچ یا تعلیقهای هوایی فراهم کنند.
سیستم تعلیق میله پیچشی
همانطور که از نام آن پیداست، سیستم تعلیق میله پیچشی از میلههای پیچشی، یا فنرهای پیچشی، برای پشتیبانی از وزن خودرو و جذب ضربات جادهای استفاده میکند. برخلاف فنرهای مارپیچ یا لایهای که بهطور عمودی فشرده و گسترش مییابند، میلههای پیچشی بهصورت محوری میپیچند تا حرکت تعلیق را فراهم کنند.
یک مزیت کلیدی سیستم تعلیق میله پیچشی این است که ارتفاع سواری قابل تنظیم است. ارتفاع سواری خودرو را میتوان بهسادگی با تنظیم تنش روی میلههای پیچشی بالا یا پایین برد.
سیستم تعلیق هوایی
سیستمهای تعلیق هوایی راحتی سواری و تنظیمپذیری فوقالعادهای را ارائه میدهند و به همین دلیل بهویژه در خودروهای لوکس محبوب هستند. در این سیستم، بهجای فنرهای مارپیچ یا لایهای معمولی، از کیسههای لاستیکی پر از هوا یا فنرهای هوایی استفاده میشود.
این سیستمها مزیت اصلی ارائه سواری نرم و قابل تنظیم را دارند. راننده میتواند بهراحتی ارتفاع سواری و سفتی سیستم تعلیق را با کنترل فشار هوای موجود در فنرها تنظیم کند. این تنظیمپذیری امکان سواری راحتتر، بهبود کنترل و افزایش ثبات را فراهم میکند.
انتخاب سیستم تعلیق مناسب برای خودروی شما
هنگام انتخاب سیستم تعلیق مناسب برای خودروی خود، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند نوع خودرو، نحوه استفاده از آن و ترجیحات شخصی شما.
-
سیستمهای تعلیق وابسته: بهترین برای کاربردهای سنگین یا بارهای سنگین و در دو نوع متحرک (محور ثابت) یا غیرمتحرک (محور بیحرکت) موجود است. مزایا و معایب آن به شرح زیر است:
-
مزایا: قابلیت حمل بار بالا، نگهداری آسان، مناسب برای آفرود.
-
معایب: کنترل ضعیفتر، سنگین، قابلیت تنظیم محدود، عدم ثبات در سرعتهای بالا.
-
-
سیستمهای تعلیق مستقل: مناسب برای راحتی بیشتر و کنترل بهبود یافته. از جمله این سیستمها میتوان به سیستمهای تعلیق MacPherson strut، دو بازوی شانهای و چند مفصلی اشاره کرد. مزایا و معایب این سیستمها بستگی به نوع سیستم انتخابی دارد.
www.telletire.com
