رئیس جمهور دیگر فردی زمین گیر و تهران نشین تلقی نمی شود عزم

تهران-ایرنا- حدادعادل با بیان اینکه جنس رئیسی از مردم است و او در آستان قدس و قوه قضائیه نیز این مردمی بودن را نشان داده است، گفت: دیگر برای مردم ایران، رئیس‌جمهورشان، فردی زمین‌گیر و تهران‌نشین تلقی نمی‌شود؛ بلکه او رئیس جمهور همه مردم ایران است.


 گروه پرونده ویژه – امین صبحی و مریم عاقلی: پرواز بالگرد رئیس‌جمهور در بک گراند توفان شن و دست تکان دادن زنان محلی با لباس‌های رنگی برای او بیشتر شبیه یک سکانس سورئال است؛ اما ما با یک واقعیت مواجه هستیم که تقریبا هر هفته در یکی از شهرهای ایران تکرار می‌شود اما تکراری نمی‌شود، توفان شن همه را یکدست خاکی کرده است، خاکی شدن عبا و عمامه مشکی رئیس‌جمهور بیشتر از بقیه به چشم می‌آید، جوانان با اشتیاق دور رئیس جمهور جمع می‌شوند و با او سلفی می‌گیرند. رئیسی به مناطقی می‌رود که شاید تا قبل از این حتی استاندار و فرماندار هم به آنجا نرفته است، رئیس‌جمهور حالا یک‌سالی هست که به جای مدیریت مانیتوری به قلب ایران می‌رود و بدون تشریفات و پروتکل‌های مرسوم با مردم حرف می‌زند، صدای آنها را می‌شنود، صدای آنها می‌شود و اقتضائات دولت مردم‌محور را اجرایی می‌کند و این میزانسن انتفاع به نفع مردم در همه ساحات حکمرانی ادامه دارد.  


اما این همه ماجرا نیست؛ ۱۴خرداد امسال از حرم امام خمینی (ره) پیام مهمی صادر شد. رهبر انقلاب در جمع قشرهای مختلف مردم فرمودند: «موارد متعددی داریم که امام با صراحت از مسئولین کشور ــ یا از یک نفر یا از مجموعه‌ای از مسئولان ــ قدرشناسی کرده. توصیه من این است، امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی وظیفه سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد.» 


حالا به مناسبت یک سالگی دولت سیزدهم در آخرین روزهای شهریور، می‌خواهیم از دیدگاه نخبگان و کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی، عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، دیپلماسی چندجانبه گرایی و اقتصادی، تجارت خارجی و رویکردهای گفتمانی این دولت در دو حوزه جمهوریت و عدالت را مرور کنیم.


آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی تفصیلی ایرنا با غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نگاهتان می‌گذرد: 





با توجه به اینکه یکسال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، در خصوص اقدامات انجام شده بخصوص نتایج رویکردی که دولت در بحث سیاست خارجی پیش گرفته، بفرمایید ارزیابی شما چیست؟


تصور می‌کنم یکسالگی دولت سیزدهم فرصت خوبی برای ارزیابی کار دولت است، البته چون این نخستین سال کار دولت بوده هنوز فرصت کافی برای به بار نشستن و به نتیجه رسیدن تصمیمات نیست؛ ولی با این حال می‌توانیم درباره خیلی از کارهای دولت صحبت کنیم و ارزیابی نسبی داشته باشیم، از جمله درباره سیاست خارجی.


نگاه دولت آقای رئیسی به شرق در مقابل نگاه سنتی به غرب که قبلاً وجود داشت، کار درستی است. به طور کلی در سه دهه گذشته ثابت شده است امریکایی‌ها بعد از فروپاشی شوروی تصور می‌کردند راه باز است و آنها می‌توانند با سیاست یکجانبه‌گرایی فعال در جهان رفتار کنند و هیچ مانعی بر سر راه آنها وجود نخواهد داشت. نظریه‌پردازی‌ افرادی مثل فوکویاما تحت عنوان «پایان تاریخ» حکایت از این نگاه آمریکایی‌ها دارد ولی جهان این یکجانبه‌گرایی را نپذیرفته و اتفاقاتی که خصوصاً در آسیا و همچنین در روسیه آغاز شده، یک مقاومت جدی در برابر تاخت‌وتاز لجام‌گسیخته آمریکا بوده است.


**ارتباط با شرق، در کنار ارتباط عزتمندانه با سایر کشورهاست 


در حال حاضر ما شاهد هستیم، که دوگانه آمریکا و چین در سیاست خارجی ایالات متحده چقدر جدی شده است و کشورهای دیگر جهان باید در سیاست خارجی خود به این واقعیت‌ها اهمیت بدهند. از سوی دیگر اتفاقاتی که در اروپا رخ داده، نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه و جنگ اوکراین، سبب شده که روسیه به یک اتحاد محکمی با چین و کشورهایی همچون ایران وارد شود و زمینه‌ای بشود تا تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایجاد شده بود تا حدی شکسته شود؛ این نشان می‌دهد ایران چشم به غرب ندوخته است و مجموع این شرایط ما را به این نتیجه می‌رساند که این ارتباط با شرق، در کنار ارتباط عزتمندانه با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی می‌تواند، مسیر درستی باشد.


چه نمره‌ای به دولت سیزدهم در خصوص عملکرد دولت می‌دهید؟


این نمره دادن حرف‌های عامه‌پسند و عامه‌فهم است، اما اگر بخواهیم ارزیابی به‌معنای خوب و متوسط و عالی داشته باشیم، عملکرد دولت خوب بوده است. به اعتقاد بنده این روش فعلی دولت در اینکه ارتباط با چین و روسیه و برخی از کشورهای دیگر را جدی گرفته کار منطقی و درستی بوده است.